tirsdag 30. april 2013

Aclima Woolnet og litt annet.

Stiftet mitt første bekjentskap med nettingtøy under førstegangstjenesten. Det fungerte bra, tørka raskt og ga god varme uten å bli unødvendig svett under aktivitet.

Etter førstegangstjenesten innvesterte jeg således i eget nettingtøy. Aclima produserer for forsvaret og har også sivilutgaver som man får kjøpt hos Magasinet.

Således var det slik at mitt valg falt på Woolnet som er laget av ull og gir god varmeeffekt. Slitasjestyrken virker god og har brukt dette på langrenn når jeg har gått på vanlige racingski som treningstur og ellers så har det blitt benyttet på flere friluftsturer i både skog og fjell.

Fine med ullnetting er jo at det ikke lukter selv etter lengre tids bruk. Men det gjør jo ikke at annet friluftstøy ikke får en lukt etter å ha vært på utsiden. Men det er jo slik at sin egen lukt er noe man som regel ikke merker i første omgang heller. 

 Har selv nå i vinter kun benytet nettingtøy selv under en skalljakke fra Norøna jeg besitter og selv ned i mot -25 grader fungerte det. Men det å stå stille over tid var ikke så aktuelt da det da blir litt kjøligere. Ved lengre pauser så er det fornuftig å ha noe å ta på seg spesielt på overkroppen som er lettere utsatt for varmetap.

For både topp og underdel så kommer det raskt på nærmere 1000kr, men når man til gjengjeld får ett friluftsplagg som man ikke blir så veldig svett i og som i tillegg tørker raskt vis det blir våt/fuktig så er det vel verdt en innvestering.

Nå ser det ut som jeg får ett par Alfa Bever Pro i posten om ikke så lenge. Dette blir spennende og får nå en oppgradering fra gode gamle M77 som jeg selv har benyttet meg av på turer de siste årene. Kommer nok til å skrive litt om de når de får kommet seg ut på tur med meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sider